Vietnam

17 juni 2014 - Vientiane, Laos

Na een korte vlucht kwamen we in Ho Chi Minh City aan. We moesten weer wennen aan de de nieuwe valuta en werden gelijk opgelicht door de eerste de beste taxichauffeur door een belachelijke prijs te moeten betalen voor een miniritje (als ze 10 kilometer zeggen, is het altijd minder dan de helft). Onze tweede dorm, dit keer iets meer succes. Helaas ons eerste bezoekje aan het ziekenhuis. De antibiotica die Nien had gekregen voor haar oor werkte niet dus nieuwe medicijnen en ondertussen gaat het stukken beter. In Ho Chi naar het war museum geweest, erg indrukwekkend wat voor foto's van halfdode, verminkte mensen ze daar allemaal hebben opgehangen. Toen we rustig op een bankje zaten om naar het onafhankelijkheidspaleis te kijken werd Nina haar Birkenstock ineens van haar voet gerukt en begon iemand hem als een malle te poetsen en te plakken. Voordat we het echt door hadden was het alweer klaar en moesten we natuurlijk een belachelijk prijs betalen (uiteindelijk 7 keer minder betaald dan hij vroeg). De laatste dag vanuit Ho Chi een dagtripje gemaakt naar Mekong Delta. Daar van alles gezien en erg leuke boottripjes in de mangrove. Wij hadden een kogelstootster aan het roer, dus ons tripje duurde maar 2 minuten en we speurden iedereen voorbij. Hebben ook de specialiteit van de Mekong Delta geprobeerd: elephant fish. Deze kreeg je in z'n geheel geserveerd en rolden ze loempia's van. Toen was het tijd voor onze slaapbusontgroening. De slaapbus is in Vietnam het vervoersmiddel. Allemaal ligstoelen achter elkaar, die echt best wel lekker liggen en inclusief dixolichten! Na de chaos en drukte in Ho Chi was Mui Ne erg chil. In het dorpje zelf was niks te beleven dus we hebben vooral aan het zwembad gelegen, die weer aan de zee lag. Met wifi in het zwembad en een superluxe bungalow (voor ons doen). Een dagje scooter gehuurd en zelf naar Ta Cu gereden om een liggende boeddha van 49 meter te aanschouwen. Om daar te komen moesten we wel met een skilift omhoog die blijkbaar speciaal voor ons aanging. We dachten dat het een toeristische attractie was, maar we waren de enigen.. Ook onze eerste "woestijn" van de reis gespot. Ze noemen het zandduinen, maar wij vonden het een woestijn. Hier met de quad doorheen gescheurd, wat echt mega leuk was!

Daarna door naar Nha Trang waar we werden overspoeld door Russen. Tussen de Russen in de modder gerold in een modderbad en genoten van mineraal water, wat wel een beetje te warm was (37-39 graden). Nha Trang staat bekend om het uitgaan, dus dat moesten wij ook even uitproberen. De avond begon leuk met beerpong en happy hour. Avond eindigde een beetje vreemd met een gestolen, maar toch niet gestolen telefoon. We zaten aan een tafeltje en Tess' telefoon zat in haar broekzak. Ineens was hij weg. Wij snapten er niks van en gingen rondkijken en vragen aan het personeel. Op een gegeven moment werd ineens de manager erbij gehaald en die haalde een hele lading iPhone's uit zijn broekzak. De laatste was van Tess! Blijkbaar gebeurt het hier vaker dat ze telefoons stelen en dat je ze dan terug kan kopen, heel bijzonder. Gelukkig kregen wij Tess' telefoon voor gratis terug (ja hehe).

Dag erna naar Hoi An gegaan, wat echt een super schattig Frans/Chinees stadje is! Hoi An staat bekend om de tailors, dus wij moesten natuurlijk ook iets laten maken. We hebben allebei 2 jurkjes laten maken. Zelf bedacht wat we wilden en moesten de dag daarna terugkomen om te passen, waarna ze de laatste aanpassingen nog maakten. Echt bizar hoeveel werk dat kost en dan allemaal voor 15 euro per stuk. Ook weer een dag de scooter gehuurd en zelf naar My Son gegaan. Dat zijn tempels in de bergen die in de Vietnamoorlog zijn gebombardeerd door de Amerikanen. De tempels waren nog steeds in tact en de natuur en stilte eromheen waren prachtig. Ook nog een dagje rondgefietst door Hoi An en een middagje op het strand gezeten tussen de locals.

Van een meisje uit het hostel in Hoi An hadden wij de tip gekregen om bij Four Seasons in Hue te slapen. Bij binnenkomst werden we super vriendelijk onthaald en kregen fruit en fresh juice en we kregen zelfs een honeymoonsuite! Was eigenlijk voor het eerst dat de mensen weer zo vriendelijk waren. De mensen in Vietnam zijn over het algemeen wat stugger, gehaaster en gestresster en schreeuwen doen ze hier altijd en allemaal (zonder reden vaak). Eerste dagje gescooterd langs alle bezienswaardigheden in Hue: tombs, pagoda's en langs de perfume river. De tweede dag gingen we op DMZ tour (demilitarized zone): het gebied tussen noord en zuid Vietnam waar ze afgesproken hadden dat dat gedeelte veilig terrein was, maar uiteindelijk was daar het grootste bloedbad. Langs allemaal plekken gereden, maar het hoogtepunt waren toch wel de ondergrondse tunnels. Hele dorpen onder de grond waar 200 mensen gedurende 6 jaar leefden. Heel bizar om daardoor heen te lopen/kruipen. Super smal en klein en geen daglicht. Wij pasten er bijna in.

Vanuit de tour gedropt in Dong Ha. Dit was echt een dramatisch dorp. Niemand kon Engels en we konden met moeite wat normaals te eten scoren. Er was echt geen reet te doen, dus we waren blij dat we 's avonds de bus naar Hanoi konden nemen. Hanoi is een stuk gezelliger dan Ho Chi. Een echt backpacker stadje met overal kraampjes. Het grappige is dat alle tentjes naast elkaar zitten. Dus als 1 iemand schoenen gaat verkopen gaan de buren dat ook maar doen, dus elke straat verkoopt 1 product (schoenen, plastic tassen, scooterzadels, je kan het zo gek niet bedenken). Beetje sightseeing gedaan en weer eens naar de bios geweest. Op de terugweg kwamen we langs een theater waar het super druk was dus we besloten even een kijkje te nemen. Er bleek een water puppet show te draaien en er waren nog kaartjes dus we dachten prima, pakken we ook nog even mee. Later bleek dat dit super famous en bekend was. Toen we het googelden was dit theater de eerste hit dus was wel funny. Een groep van 10 locals bleken de hele tijd tot nu navel in het water te staan terwijl ze de waterpoppen bestuurden. In Hanoi kwam het uur van de waarheid. Aangezien we in Kuala gefaald waren met het regelen van ons Indiaanse visum moesten we het in Hanoi voor elkaar krijgen. We waren goed voorbereid en gingen vol goede moed naar de ambassade. We waren goed op tijd, maar er waren toch al een aantal mensen voor ons. De ambassade was tot 12 uur open dus we hoopten dat we op tijd aan de beurt kwamen. Er waren niet genoeg stoelen om op te zitten, dus wij werden ergens in een kamertje gedropt. Uiteindelijk betekende dit dat we als eerst aan de beurt waren. Hoe moeilijk het in Nederland is om een visum voor India te krijgen, zo makkelijk ging het bij ons. We hadden van te voren een formulier in moeten vullen en bij de ambassade hoefden we alleen foto's af te leveren en te betalen. Binnen 10 minuten stonden we weer buiten. Nadat we dit geregeld hadden konden we eindelijk door (we moesten 4 dagen in Hanoi blijven omdat de ambassade in het weekend dicht is en wij kwamen vrijdag na sluitingstijd aan). Ook besloten nog even onze benen te laten harsen. De haren waren er (soort van) af, maar ook de huid was dit keer meegekomen. Daar ging ons gebruinde laagje! Was misschien ook wel te verwachten voor 3 euro..

Vanuit Hanoi de Halong Bay & Castaway tour geboekt bij Backpackers hostel. We zullen het maar niet over het bedrag hebben want dat is een beetje te pijnlijk (en genant hoeveel wij ervoor neergelegd hebben. Guido als je dit leest, thanks;)) Het idee van de tour was zuipen, zuipen, zuipen, bezopen worden en drankspelletjes doen (en vooral nog heel veel meer geld uitgeven) Achteraf gezien was het hilarisch, maar zo nu en dan dachten we: waar zijn wij beland? Tess werd gelijk voor pussy uitgemaakt omdat ze geen 'shotgun' wilde doen en daarmee gelijk niet awesome bevonden werd, faal. De eerste dag gekayakt tussen de limestenen, ging bijna soepel. Wij zijn echt een top team. We begonnen vooraan de rij (zodat we de gids goed konden verstaan want we waren wel benieuwd naar zijn verhalen en verklaringen). We eindigden ergens achteraan bungelend omdat de kayak alle kanten opging behalve de juiste. Gelukkig bleek dat we niks gemist hadden, want de Vietnamese guide die mee was heeft om precies te zijn 0 woorden gezegd. Toen we hem vroegen hoe Halong Bay precies ontstaan was (ja nu we er toch zijn lijkt het ons wel leuk om te weten) zuchtte hij erg vermoeid dat ie-der-een die vraag stelde en dat hij dat niet aan iedereen persoonlijk ging vertellen. Tot op de dag van vandaag hebben we nog steeds geen antwoord op onze vraag... De boot werd s avonds stil gelegd en we hebben een van de mooiste zonsondergangen ooit gezien. De tweede dag spendeerden we op het prive eiland (Castaway). Was leuk. We hebben nog maar eens een poging gedaan om te kayakken, misschien ging het vandaag wel soepel? Bijna. Na 1 seconden vielen we overboord. Kopje onder en een gierende groep toeschouwers. Maar we laten ons niet uit het veld slaan: steady doorgepeddeld. Ook nog op een band achter een speedboat gecrosst. Drie van de drie keer eraf gevallen natuurlijk en bijna onze bikini verloren, maar was super leuk! Ons 's avonds weer klaargemaakt voor meer drankspelletjes. Om middennacht gingen we met z'n allen zwemmen in fosforized water. Als je het water bewoog, begon alle plankton neonfel licht af te geven, wat net diamanten leek. We waren erg onder de indruk. Wederom de verklaring van dit verschijnsel nooit gehoord. De volgende dag tussen de rotsen terug gevaren en terug gekeerd naar Hanoi.

Onze volgende trip was naar Sapa. Samen met Marieke (van Doerak) en Fiona deze 3daagse trip gedaan, die begon met een nachtbus. De nachtbus was dit keer iets minder comfortabel, doordat we in de bergen reden vielen we om de haverklap bijna uit bed en moesten we oppassen niet op de hoofden van de locals te belanden die op de grond van de bus lagen te tukken. In Sapa de eerste dag een trekking gedaan van 12 kilometer in de volle regen met een local aan de hand. We glibberden alle kanten op en trokken de locals bijna mee. Hier werden we wel een beetje nerveus van omdat sommigen met een baby op de rug liepen. Uiteindelijk aangekomen bij de homestay waar we in de watten werden gelegd door de familie. 's Avonds Israelisch kaartspel gespeeld met Israeliers (#spelletjesontgroening, als je de drankspelletjes niet meerekent). De volgende dag de easy road genomen naar de waterval. Sapa was super mooi en na 3 dagen moesten we alweer afscheid nemen van Marieke en Fiona. Ons volgende avontuur naar Laos stond op de planning en zij gingen verder naar het zuiden van Vietnam reizen.

1. Mo:
    17 juni 2014
    I love jullie blog! Enjoy! x
  2. Sevgi:
    17 juni 2014
    Klinkt goed guys!! Have fun!
  3. Helly:
    18 juni 2014
    Wat een geweldig verhaal weer en wat lang! Nina,het slechte kayakken ligt niet aan jou, hoor. Ik heb ook een paar keer met Tess in de kayak gezeten en het ging altijd fout.
  4. Helly:
    18 juni 2014
    Prachtige foto's weer van prachtige meiden.
  5. Frans:
    18 juni 2014
    Wat een geweldig verslag en een fantastische avonturen weer! Ook de foto's zijn grappig. Vooral de poncho-selfie is hilarisch.
    Dat die Vietnamees de Birkenstocks de moeite waard vindt,vind ik al heel bijzonder. In vergelijking met jullie maken wij natuurlijk niet zulke spectaculaire dingen mee. Het WK is volop aan de gang. Nederland speelt tot nu goed. Het weer is goed en we werken hard. Op naar de volgende ervaringen!
  6. Karly:
    20 juni 2014
    Blijft leuk deze blogs! Waar zijn de foto's van de geharste benen :D
  7. Roos:
    23 juni 2014
    Sorry een beetje laat! Maar weer een super leuk verhaal!
    Woensdag alweer naar India.. We hebben ook nog maar een maandje, gelukkig klinkt dat meer dan 4 weken..;(

Heet dat israelische spel Janiz?!