Gili eilanden en Kuta

23 maart 2014 - Kuta, Indonesië

Daar zijn we weer 11 dagen later.

Na een leuke avond in de shishabar met een liveband en Max en Kyra moesten we de volgende dag kwart voor 7 opstaan om de boot richting Gili Trawangan te pakken. We stonden op tijd klaar met onze backpack maar de bus kwamen even iets later dan verwacht, eenmaal aangekomen in de haven bleek de boot pas anderhalf uur later te vertrekken. De boottocht was best heftig, toen gingen we maar slapen om niet misselijk te worden. Zes zweetaanvallen en anderhalf uur later kwamen we aan op Gili Trawangan. We werden gelijk door duizend mensen aangesproken voor een hostel maar hadden zelf iets opgezocht en liepen daar naartoe. Uiteindelijk in het hostel daarnaast terecht gekomen omdat die ander vol zat en deze ook prima was en niet duur. De stroom viel gelukkig elke keer uit waardoor we in het donker moesten douchen en de ventilator er alleen stond voor de sier. Het was wel even anders dan Bali, omdat er op deze eilanden een stuk minder te doen is en geen verkeer. Eigenlijk vooral op het strand liggen en snorkelen. Dit hebben we ook 1 dag gedaan. We gingen met een boot naar allemaal verschillende plekken waar we vissen konden voeren en met schildpadden konden zwemmen, heel mooi! 's Avonds gingen we vaak naar een lokaal marktje, waar allerlei tentjes stonden en je heel chil kon eten, dit hebben wij eigenlijk ongeveer elke avond gedaan. Een avond was er een fullmoonparty (2 dagen later was alleen pas de volle maan maar oke). Met de voetjes in het zand, vuurwerk, mannen die dansten met vuur, en een dj. Die avond daarna zijn we naar een strandbios geweest. We lagen op een matrasje in het zand naar een slechte surffilm te kijken, maar was heel leuk!  Maar echt een party-eiland vonden wij het niet (of je moet slechte coverbands party vinden)..

Na 4 nachten gingen we verder naar Gili Meno. Dit eiland staat bekend om de rust, en dit merkten we snel genoeg. Er was geen reet te doen op dit eiland. We vonden na een uur lopen in de hitte met onze backpack op de rug een hostel uit de Lonely Planet (gelijk rondje eiland gedaan..). Duurder dan verwacht dus we besloten maar 1 nacht te blijven. Alleen maar in een strandhuisje op het strand gelegen, was wel heel mooi en rustgevend. Het hostel was wel een beetje bijzonder, wij lagen in een soort Afrika boomhut met zebraprint en tijgermatjes. Lombok (eiland vlakbij de Gili's) was even vergeten water te brengen dus douchen konden we niet. Om naar de wc te gaan, moest je eerst even een trapje op waardoor je goed uitzicht op de jungle had, heel fijn! De volgende ochtend om half 6 (!) opgestaan om naar de zonsopgang te kijken. Eerst dachten we even dat het een faal was en voor niks zo vroeg opgestaan waren, maar gelukkig was het heel mooi!! Daarna weer verder gaan tukken op het strand en om half 4 richting de haven gegaan. Omdat ze ook hier geen vervoer hadden en we geen zin hadden om weer zo lang te lopen met de backpack, zijn we met paard en wagen gegaan. Wel beetje zielig maar ging wel een stuk sneller.

Na een kort stukje met de lokale boot kwamen we aan het einde van de middag op Gili Air aan. Daar werden we direct opgepikt in de haven door iemand die wel een slaapplek voor ons had. Omdat we verder toch geen idee hadden, liepen we maar mee en het was een erg leuke plek! Houten bamboehutje met een grote fusie ernaast waar we elke dag heerlijk gegeten hebben. De mensen van het hostel waren heel aardig en we hebben veel gechild in de fusie met ze. Om toch nog iets dan alleen maar op het strand liggen, besloten we maar een yogales te gaan doen. Het was hilarisch aangezien wij supermega stijf zijn en alleen maar omvielen. Lachen konden we helaas niet echt doen, want iedereen keek ons heel boos aan steeds als we het even niet konden inhouden. Ons hostel lag een beetje in het midden van het eiland en er was een soort grasveld voor onze deur waar we gezellig tussen de koeien en geiten liepen. Maar we zagen ook een soort komodoveraanachtig beest (het heet anders maar vergeten steeds de naam). Het beest was echt gigantisch en leek net een krokodil, toen waren we bang en waren we blij dat we een zaklamp op onze telefoon hadden. De laatste dag gingen we met Awan (een jongen van het hostel) een dagje naar Lombok (we hebben niet genoeg tijd om er langer heen te gaan). Om 8 uur vertrokken we met de lokale boot en stond er in de haven van Lombok een auto met chauffeur klaar. We hebben van alles gezien: watervallen, een hele kleine hindoetempel met veel muggen, een traditionele markt met erg bijzondere geuren, heel mooi uitzicht op de drie Gili eilanden. Op het eind nog thee gedronken bij de familie van Awan. We snapten niet precies wat de bedoeling hiervan was, maar was wel gezel. Toen gingen we weer terug naar de haven en wilden we met de boot weer terug naar Air gaan. Deze boot ging alleen pas varen als er 26 mensen op zaten, en wij waren ongeveer de eerste. Tussendoor ook nog een unitbui waardoor het een heftige bootrit was en we bijna uit de boot vlogen. Gelukkig zaten we tussen de lege water- en gasflessen waardoor we ons erg veilig voelden. Awan zat vol goede grappen en uiteindelijk een erg leuke dag gehad!

Om 12 uur de volgende dag zou de boot richting Bali weer vertrekken. Zoals gewoonlijk was dit een schatting en vertrokken we een uur later. Het regende weer en we moesten een hele ladder beklimmen om de boot op te komen. De boot zat al helemaal vol dus stonden we ergens opgepropt in een gangetje, ons vasthoudend over de stuiterende golven. De boot voer ook langs de andere Gili eilanden en gelukkig stapten daar veel mensen uit, waardoor we de rest van de reis konden zitten. Door de regen en storm weer een heftig tochtje, maar gelukkig draaien ze een haaienfilm waar heel veel mensen werden doodgebeten dus dat maakte de reis natuurlijk een stuk fijner.

Weer aangekomen in Padangbai (haven op Bali) werden we met een busje naar Kuta gebracht. We hadden een leuk hostel in de Lonely Planet gezien (wel in het centrum dit keer) en besloten gevangeniskamer 3.0 te nemen. Zat een leuk veranda'tje en een douche met plantenbakken vol aarde (?) bij. Veel door Kuta gelopen, naar een schoonheidssalon geweest waar Tess haar benen heeft laten harsen en Nina een pedicure kreeg. Vrijdagavond hadden we weer  met Vik afgesproken om te eten. Wat 0.6 liter Bintangetjes gehaald en opgedronken bij het hostel. Max sloot later aan en rond 12uur zijn we naar de Surferbar gegaan. Daar gedanst met live band en DJ en de locals kennis laten maken met het Leidsche dansje. Ze waren erg onder de indruk (niet positief...). Na de Surferbar wilden we eigenlijk naar de Sky Garden gaan (grote Hollywood achtige discotheek), maar op een of andere manier toch in de Engine Room geeindigd. Hier waren vooral locals en heel veel neon flashing lichten, kooi en paaldanspaal, erg fout. Tot in de vroege uurtjes gefeest en om 6uur aangekomen in ons hostel, wat geappt met Nederland en gaan slapen. De volgende ochtend was natuurlijk een ramp. Wel even snel ontbijtje meegepikt, maar daarna steady weer in slaap gevallen tot 15:30 (oeps). Om toch nog iets van onze dag proberen te maken hebben we tickets naar Java geregeld en weer zonsondergang bekeken. Omdat we brak waren mochten we van onszelf een frikandel speciaal eten (hadden ze hier opeens bij een tentje om de hoek). 's Avonds weer vroeg gaan slapen en toen was het vandaag.

Vanavond gaan we om 18:00 met de 'nachtbus' richting Java. We willen eerst in een dorpje onder aan de Bromo zien te komen en daarna gaan we verder richting het westen van Java.

1. Christine:
    23 maart 2014
    Klinkt weer geweldig, en de foto's zijn prachtig. Geniet met hopelijk minder regen en rustige boottochtjes.
    Kus Christine
  2. Loes van Wissen:
    23 maart 2014
    Hoi pientje en tess, ook al heb ik al veel gehoord, het is toch leuk om die verhalen te lezen.
    Klinkt echt super allemaal. Xxx
  3. Christine:
    23 maart 2014
    He meiden, weer een mooi verhaal! Lekker relaxt allemaal. Ben benieuwd naar belevingen Java. Plezier!
  4. Mo:
    Haa gekke meisjes!

Ziet er wederom heerlijk uit hoor! Leuke foto's en lekker bruine koppies. Lekker genieten met elkaar van jullie mooie trip.

Liefs xx Mo
  5. Karly:
    24 maart 2014
    Joeee leuk vehaal! Haha die haaienfilm ook echt op een boot, hoe krijg je het bedacht haha xxxx
  6. Suus:
    24 maart 2014
    Haha heerlijke verhalen. Goed leesvoer voor in de trein:) geniet ervan meisjes!! Het ziet er allemaal heerlijk uit! X
  7. TG:
    24 maart 2014
    heerlijk verhaal weer, klinkt top!!! Geniet chicks, hier worden jullie gemist!! x
  8. Elke:
    Ha lieve Tess & Nien!
    Wat een fijne bruine hoofdjes hebben jullie en wat klinkt het heerlijk. genieten!! xxxx uit HTT
  9. Marieke:
    26 maart 2014
    leukleuk om te lezen! xx
  10. Tammy:
    29 maart 2014
    Ha Nien! En Tess, maar die ken ik geloof ik niet..Maar dát gaat veranderen dit half jaar! Eenzijdig dan wel. Ik heb erg gelachen ook om de verhalen. Sjonge zeg, en dan pas net weg. Enne....ik was óók een beetje jaloers toen ik sommige foto's zag.. Maar dat went vast wel ;) Dag reisvrouwen, wat een genot, genotter maar verder, ik lees het wel! :)
  11. Tammy:
    29 maart 2014
    Erg droog hoor af en toe die beschrijvingen. Leuk! :)))
  12. Loes van Wissen:
    30 maart 2014
    Echt leuk om te lezen meiden.
  13. Kiek:
    2 april 2014